" Selamat datang ke IKLAN FREE STAYTUNE ONLINE Di sini anda boleh iklankan produk dan perkhidmatan yang anda ada dengan PERCUMA dan mula mengiklan PERCUMA sekarang. Jangan tunggu lagi! Letak iklan PERCUMA anda sekarang!!http://tiphamil2u.blogspot.com/!!http://www.wix.com/biodexkajangstore/mazli"
" Selamat datang ke IKLAN FREE STAYTUNE ONLINE Di sini anda boleh iklankan produk dan perkhidmatan yang anda ada dengan PERCUMA dan mula mengiklan PERCUMA sekarang. Jangan tunggu lagi! Letak iklan PERCUMA anda sekarang!!http://tiphamil2u.blogspot.com/!!http://www.wix.com/biodexkajangstore/mazli"
home contact PESANAN About us

Sabtu, 30 Julai 2011

SYILING DAN AKU

cerita pasal syiling... masa kecik aku selalu dapat syiling dari usaha kutip botol
....lepas jer abis sekolah(masa darjah 2)sampai jer umah campak beg...tukar baju tak sempat pasang butang... bushh.. semangat bekobar cari botol.masa kecik nie tak rasa lak penat hehehhe bejalan kesana kemari randuk longkang naik bukit turun bukit,habis rata tempat di cari tapi tak curi tau...kata mak dosa itu aku ingat betul...
kekadang rezeki dapat ler dua tiga botol...dulu2 mana la ada tin can! kalau tak mmm.. lama aku lebih kaya dari taukey astro tau...masa jumpa je botol tu mak ai punya la suka :)sampai tekinja macam beruk dapat bung,bawak balik lap kasi bersih nanti harga Ane kasi tinggi sikit.Ane datang tempat aku agak agak kiraan 1234 wau Ane sampai...masa tengah panjat pokok jambu terjun nasib tak masuk longkang...lari balik umah...amik botol must hurry bab nanti lambat ane abis duit lak bab bayar kat pencari botol macam aku.kau orang ingat aku jer ker yang cari...mak budak bapak budak kakak budak..datuk kepada bebudak pun ahli..duit beb tak nak ker...zaman masa tu 5 sen besar bolih beli nasi...pergh..ingat kat nasi mak lijah depan sekolah masa tu...sambal dia jer sampai jilat jari.melalut lak aku nie...masa Ane belek ati bedebar dia tengok mengalahkan belek lengan bini dia hehhehehe zassss aku dapat arga baik 25sen yella 5kali5sen=25 sen lakan bajet antar lima botol dulu ,ada lg kat umah backup bila nak pakai duit jual lg...macam ASB ..hhehhehe...
kau nak tau kat mana stor aku..kat bawah katil sebab takut hilang kalau letak luar...nie soal duit beb...mak kadang2 tolong jugak basuhkan botol mak cakap pada aku suruh simpan duit tabung dalam buluh...aku nganguk tanda paham.Tapi bebudak skarg dah tak paruah duit lima katanya duit ikan bilis...beli apa pun tak dapat..tapi hakikatnya duit tetap duit adik-adik oi...sikit sikit lama jadi bukit eh silap jadi kaya hehhehehe.hanya pada bapak bapak dan makmak kat luar sana anda leh cuba tanam kan minat menabung dgn beri mereka hadiah or bayar 50 sen apabila jumpa dan simpan duit lima sen nie...lama kelamaan diorang akan suka menabung.ubah cara tabung ngan belikan album duit syiling....bila mereka jumpa bior pun duit satu lama cikit cth tahun 1971 ke ha bayau je rm hinggat....tak suka bebudak tu beti 1 sen dapat rm 5 hinggit...rasanya lama kelamaan duit syiling dalam orang tua sendiri pun habis disimpanya hehehhehee selamat mencuba..

1 ulasan:

  1. bdk skrg da len la..bg singgit pn kata xcukup..tp mmg bez menabung duit syiling,nk2 lg bila da pnuh tbung

    BalasPadam